סיטרואן הצטרפה לאחרונה לאותה קבוצה מתרחבת של יצרניות רכב שמציעה יותר מדגם אחד באותה קטגוריה. במקרה של סיטרואן מדובר ב-C4X – גרסת סדאן-פנאי ל-C4 שבעצמה משלבת בין תצורת קופה לפנאי. סיטרואן, כדרכה של סיטרואן, לא מסתפקת בדילוג בין שני סגנונות מרכב, אלא משלבת ב-C4X גם אלמנט נוסף של חלון אחורי משתפל בחדות יחד עם תא מטען מובחן וקצר ליצירת משהו אחר. מעצבים יקראו לזה בשפה המקצועית: מראה סדאן דמוי פאסטבק, ויוסיפו – שמרווח הגחון והגובה, כמו גם חיפויי בתי הגלגלים ורצועות הפלסטיק השחורות בתחתית מקנים למכונית מעין מראה פנאי. אנחנו פשוט נביט בזה ונראה איך סיטרואן שוב הצליחה לברוח מהשבלונה הרגילה, ולברוא משהו שנראה אחרת. יפה או לא, תחליטו אתם. אני אהבתי.

סיטרואן C4 X בנזין
צילום: יואל שורץ

C4X הוצג ביולי 2022 ומתבסס על פלטפורמת EMP1 המיועדת בעיקר לדגמים הקטנים של הקבוצה (קטגוריות B ו-B-SUV) בקבוצת סטלנטיס. C4 – ללא תוספת ה-'X', הוצגה ב-2020, והוא גרסת קופה לאותה מכונית. השניים חולקים כמעט את הכל: פלטפורמה, יחידות כוח, מתלים, סביבת נהג, רמות גימור וכו'. ההבדל העיקרי וכמעט יחידי ביניהם הוא החלק האחורי. מיד נגיע אליו.

בארץ C4X מוצע בשלוש אפשרויות הנעה: בנזין (130 כ"ס), דיזל (130 כ"ס) וחשמלי (136 כ"ס). גרסאות הדיזל והחשמל כבר נבחנו אצלנו, וכעת הגיעה תורה של גרסת הבנזין. יש רק רמת גימור אחת, 'שיין' ומחירה 159000 שקלים. המחיר הוזל לפני מספר חודשים ונתייחס לכך בסיכום.

סיטרואן C4 X נתונים
צילום: יואל שורץ
 

מרחב ואבזור

כמעט כל הממדים של C4X הם בול אלה של C4 כשבסיס הגלגלים (267 ס"מ), הרוחב (180 ס"מ) והגובה (152.5 ס"מ) – זהים לחלוטין בשני הדגמים. רק האורך הכללי שונה כש-C4X ארוך מ-C4 ב-24 ס"מ לכדי 460 ס"מ. כל התוספת נמצאת מאחורי הגלגל האחורי, והיא זו שיוצרת את המראה השונה, וזו שגם אחראית לצמיחה המשמעותית בנתון נפח תא המטען: 510 ליטר ב-C4X לעומת 380 ליטר ב-C4. זה הפרש עצום שמתבטא בכמות הג'אנק שאפשר לאפסן, אבל מצד שני ב-C4X הפתח לא נפתח עם השמשה האחורית, כך שהשימושיות נפגעת במעט. אבל רק במעט כי הפתח שיש ממש מספק.

סיטרואן C4 X מרחב ואבזור
צילום: יואל שורץ

בסביבת הנהג נמצא את אותו עיצוב, אותם חומרים ואותם רכיבים, שיש ב-C4 עם הבדל אחד: ב-C4X ממשק המולטימדיה שונה וחדש, וגם כולל קישוריות אלחוטית לאפל ואנדרואיד. מסך המולטימדיה עצמו זהה ל-C4 ובגודל "10, כשהממשק החדש מודרני ומגוון יותר, אבל גם עמוס ומסורבל יותר, איטי, ובעיקר פחות נוח להבנה ולתפעול. גם הממשק הקודם לא היה משהו, ועכשיו העסק מסובך עוד יותר.

סיטרואן C4 X סביבת נהג
צילום: יואל שורץ

איכות החומרים סבירה, יש שפע של תאי אחסון כולל מגירה ייחודית וגם מתקן לטאבלט מול הנוסע שלא נראה יעיל או נוח, גם אם מדובר היה ברכב משטרתי. מול הנהג לוח מחוונים קטן ("5.5), שנראה קטן עוד יותר בגלל המסגרת הגדולה מסביב, כשבנוסף גם התצוגה קטנה מאוד, וחלקה לא קריאה (מד סל"ד למשל). מצד שני על השמשה מול עיני הנהג תצוגה עלית – פריט ממש לא אופייני לסגמנט – והיא סופר נוחה ויעילה וכמעט ומייתרת את לוח המחוונים.

סיטרואן C4 X הגה ולוח מחוונים
צילום: יואל שורץ

כניסה פנימה דורשת הנפת רגל גבוהה מהמצופה כדי לדלג מעל קורות הרצפה הרחבות. זה המצב גם מלפנים וגם מאחור. אבל משזה נעשה, מאוד נעים לשבת בפנים. מלפנים תנוחת הנהיגה והמרחב מספקים, הראות טובה, והמושב עצמו כורסתי ונוח בזכות תוספת הספוג הייחודית של סיטרואן.

סיטרואן C4 X מושב נוסע
צילום: יואל שורץ

גם מאחור יש מלא מקום לכל כיוון ובסידור של שני נוסעים זה יהיה נהדר. בסידור לשלושה יהיה צפוף, כשבנוסף לרגליים לא ממש יהיה נוח בגלל מנהרת הינע גבוהה. גם מאחור המושבים רכים ונוחים כשביחס ל-C4 המשענת כאן מוטה יותר לאחור לטובת שיפור מרווח הראש. סה"כ נוח וגם יש פתחי מיזוג וכניסות USB, כדי שכולם יצאו מרוצים.

סיטרואן C4 X שורה שנייה
צילום: יואל שורץ
 

מנוע וביצועים

יחידת הכוח הזו נמצאת כמעט בכל דגם של מותגי אופל, סיטרואן ופיג', ומדובר בטורבו-בנזין, 3 צילינדרים בנפח 1.2 ליטר שמייצר 130 כ"ס ב-5500 סל"ד ומומנט של 23.4 קג"מ ב-1750 סל"ד, ובתיבה האוטומטית מבית אייסין שלה 8 הילוכים.

על הנייר נתוני ביצועים סבירים עם ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-10.9 שניות ומהירות מרבית של 200 קמ"ש. אלא שבמציאות התחושה טובה מעט יותר. בעיקר כי בתחילת תנועה ועד סביבות 60 קמ"ש, התאוצות יכולות להיות מאוד נמרצות. בהמשך התנופה מתמתנת אבל עדיין טובה מאוד. התיבה חלקה וגם לרוב מגיבה היטב, כך שביחד מקבלים שילוב מוצלח שמזיז את המכונית באופן החלטי וגם מאפשר שקט ונינוחות כשרצים איתו למרחקים בשיוט ארוך.

סיטרואן C4 X מנוע וביצועים
צילום: יואל שורץ

התלונה היחידה נוגעת לשילוב מערך עצור-וסע שלפעמים נכנס לפעולה מוקדם מידי, ולפעמים מעיר מחדש את המנוע באופן מעט גס.

צריכת הדלק טובה מאוד עם נתון ממוצע של 14.4 ק"מ/ל' שכלל גם קטעי נהיגה ארוכים ומאומצים.

סיטרואן C4 X בנזין צריכת דלק
צילום: יואל שורץ
 

נוחות והתנהגות

בכל הנוגע לנוחות נסיעה סיטרואן שולפת קלף ייחודי שאין לאף מכונית אחרת בקטגוריה – בולמים 'פרוגרסיביים' (PHC, בלשון סיטרואן). הבולמים הייחודיים האלה מורכבים על דגמים רבים של סיטרואן החל מ-2017, ובזכותם נוחות הנסיעה חזרה להיות ממוקדי המשיכה של סיטרואן. זה המצב גם כאן, כש-C4X מצליח לספק נוחות מצוינת וללא תחרות גם בכביש וגם בשביל. יחד עם בידוד רעשים מוצלח ומושבים רכים וסופגים, מקבלים איכות נסיעה משובחת.

אותה רכות גורמת לרכינת גוף בפניות ויש גם את בקרת יציבות שממהרת להתערב, אבל היכולת גבוהה ממה שנדמה בתחילה, וטובה לכשעצמה. ההגה קל ומנותק אך מדויק, האחיזה גבוהה והבלמים טובים גם אם לא סופר עוצמתיים.

סיטרואן C4 X נוחות והתנהגות
צילום: יואל שורץ
 

סיכום

סיטרואן C4X הוא רכב המשלב עיצוב מקורי, אבזור נכבד, ביצועים טובים וצריכת דלק נמוכה. התלונות המרכזיות נוגעת לנוחות הכניסה והיציאה (בגלל אותה קורה רחבה ברצפה) ולהנדסת אנוש לא מספיק אינטואיטיבית בדגש על תפעול ממשק המולטימדיה. לא חסרונות שוברי עסקה, כשמנגד סיטרואן C4X בדיוק כמו C4, אוחז ביד ג'וקר – נוחות נסיעה ייחודית וללא תחרות.

מחירו של C4X בנזין עומד על 159000 שקלים – נמוך ב-5000 שקלים ממחיר החדירה של הדגם לישראל שהיה בחודש מאי. כעת המחיר זהה למשפחתיות מתחרות, כמו קורולה, אלנטרה ואוקטביה, כש-C4X מאובזר מהן, מציע ישיבה גבוהה יותר וגם אחריות מורחבת ל-5 שנים. אז המראה אולי פחות משפחתי-קלאסי, אבל במחיר החדש זו בהחלט אופציה ששווה להעיף בה מבט.

במקביל גם הוזל מחירו של C4, כך שכעת C4X בגרסת הבנזין יקר ממנו ב-4000 שקלים. הבחירה ביניהם בעיקר נוגעת לעיצוב החיצוני והשפעתו על תא המטען, ויש גם את עניין תפעול ממשק המולטימדיה.

סיטרואן C4 X סיכון מבחן גרסת בנזין
צילום: יואל שורץ